tirsdag den 28. januar 2014

En mandag i 2605

Jeg holder jo egentlig meget af hverdagen. Og har læst nogle indlæg rundt omkring i Blogland, hvor man skriver om hele sin dag (f.eks. her). Har et stykke tid overvejet at lave sådan et indlæg. Så derfor: her er min (hver)dag i går - mandag d. 27.01.2014:

05.43: Vækkeuret ringer. Alt for tidligt synes jeg, men jeg kommer op efter nogle minutter og ud i badet. 
06.25: Ungerne skal vækkes. Den store først, for han har bedt om at blive vækket så han kan nå at ligge lidt og gasse under dynen, inden jeg jager ham op. Den lille er meget langt væk (som sædvanligt) og skal næsten trækkes op af sengen.
07.10: Vi skal ud af døren, men den store er ikke færdig. Han må tage jakke og støvler på ude på opgangen, mens jeg løber ned efter min cykel. Skynder os ned til stoppestedet, imens begge drenge liiiige skal lave et par snebolde på vejen. De jubler over vejret. Det fyger, sner, blæser koldt og er i det hele taget et møgvejr. Åh mandag, du tester mig!
07.23: Bussen er heldigvis ikke forsinket og vi når ud til deres skole i fin tid. Jeg skal tilbage samme vej og op på cyklen i stiv modvind. Er bange for at falde på cyklen, når det er så glat.
08.02: Lander på arbejdet. Som den første på mit kontor (jeg sidder på storrumskontor). Min kollega på kontoret ved siden af er landet før mig og kommer ud og tilbyder frisk varm kaffe. Redder min morgen!
08.30: Opdager at jeg ingen møder har hele dagen. Total optur! Jeg har et arbejde, hvor afbrydelser er en del af pakken og derfor er en dag uden møder velkommen - så er der kun de 'almindelige' afbrydelser i form af mail, telefoner og personlig betjening. Min ene kollega har meldt sig syg, så vi holder en hurtig koordinering omkring dagens bemanding, da de andre har møder om eftermiddagen.
08.45: Morgenmad ved skrivebordet. Der ryger en rosinbolle med smør indenbords. Jeg er ellers holdt op med at spise hvidt brød, men der er også kage i dag pga. en fødselsdag. I det hele taget har jeg mange gode undskyldninger. Det er bare mandag - og jeg orker ikke 'kur' i dag. 
11.35: Frokost. Vores kantine har lavet hjemmelavet pizza og jeg spiser 3 stykker (!). Når at fortælle kollega om køb af bil og vi snakker syge børn/sygdom. Hun har lige været væk i næsten 1 uge. Jeg har ikke nogle kollegaer, jeg fast spiser frokost sammen med. Kun tidspunktet er fast for mig, da vi skal gå på skift pga. bemanding. Jeg holder meget fast på at frokosten skal spises i kantinen, også selv om man har madpakke med (det har jeg stort set aldrig). Jeg hader kontorer, hvor der lugter af mad. Desuden kommer der også borgere igennem hos os. Ældstesøn ringer lige efter frokost og meddeler, at han tager med en kammerat hjem. 
13.20: Kage sammen med resten af kontoret. Vores vikar har bagt, da hun har fødselsdag.
13.50: Det sner stadig. Der er kommet et ordenligt lag. Får sluttet en opgave og en anden skal jeg vente på ekstra materiale på. Beslutter mig for at gå tidligt, da jeg forudser forsinkede busser. 
14.29: Står ved busstoppestedet og venter i kulden. Bilforhandler ringer og siger, at han ikke kan skaffe de billige vinterdæk. Om jeg vil have de dyre? Synes ikke jeg har ret meget valg, som vejret ser ud nu. Siger ja tak og beder om noget fryns som kompensation. Venter 20 min. før der endelig kommer en bus. Begynder at glæde mig voldsomt til at bilen bliver leveret! Godt nok træt af busser, der ikke kommer til tiden. Snevejr eller ej.
15.02: Får hentet den yngste efter en større eftersøgning på SFO'en iført blå overtræksfutter. Finder ham i værkstedet, hvor han er ved at save en træklods til, så den bliver til en walkie talkie. Anstrenger mig meget for ikke at være kort for hovedet og skynde på ham. Det er jo ikke hans skyld at jeg stod og frøs i 20 min. (Jeg hader spildtid). 
15.10: Vi er heldige, at bussen kommer 2 min. efter vi er nået til stoppestedet. Vi henter min cykel og går ned på biblioteket. Min veninde arbejder der, men i dag er hun der ikke. Henter mine reservationer og låner en bog til den yngste. Efter en 20 min. tid kan vi traske hjem. 
15.45: Den yngste løber ud og leger med sne. Vi har en kælkebakke tæt ved, hvor han tonser rundt i en times tid. Imens støvsuger jeg og når at tørre lidt støv af. Går i gang med at forberede grøntsager til aftensmaden.
17.00: Den store kommer hjem. Han har også leget med sne. Der er vådt tøj og våde sko over det hele. Den lille udsmykker hele sin underarm med en kæmpe dragetatovering. Jeg når en kop te og læse Matas tilbudsavis. Kommer i tanke om, at vi mangler tandpasta. Laver tzatziki til aftensmaden i morgen. Går i gang med at lave aftensmad.
18.05: Maden er på bordet. Vi får kyllingeret med frisk pasta. Ungerne fortæller om deres dag og alle de sneboldskampe, de har haft. De er glade og griner og fjoller.
18.45: Den yngste bliver smidt i bad og jeg smutter ned i Brugsen og handler køkkenrulle, flere grøntsager og noget kød til i morgen. Vi bruger rigtig mange grøntsager i familien. Begynder fredag med 1 kg. gulerødder og de er spist mandag. 
19.10: Læsetid for ungerne. Jeg er træt og lukker øjnene i 5 min. på sofaen.
19.48: Yngste søn er puttet. Jeg rydder op i køkkenet, finder tøj til i morgen, smører madpakker og tømmer opvaskeren. Hele altanen er dækket i sne og jeg gruer lidt for trafikken i morgen. 
20.30: Finder en opskrift på banankage med hakket mørk chokolade på et indlæg på Bloglovin. Tjekker at jeg har alle ingredienser og bager kagen. Så er der lidt sødt til i morgen aften, selv om jeg ikke selv kan lide banankage.
21.05: Ser Tatoo-Salonen på TV3 samtidig med at jeg tjekker Instagram og Bloglovin. Læser reklamer og dækker bord til morgenmad. Kagen ud af ovnen og drysses med revet mørk chokolade. Håber den smager godt.
21.20: Putter ældstesøn og spiser en rest chips fra weekenden foran tv'et.
22.05: Jeg lander under dynen. Efter grundig påføring af creme, øjencreme, fodcreme, negleolie og læbepomade. Det er en længere rutine, der skal udføres, men jeg gør det, fordi jeg kan mærke, at det hjælper. Jeg er træt. Det har været en lang mandag.
22.15: Lights out og jeg falder ret hurtigt i søvn. Vækkeuret er sat til kl. 05.43...    

3 kommentarer:

  1. Ej hvor var det hyggelig læsning - det var næsten som at være en flue på væggen hjemme hos jer :) Og så opdagede jeg lige, at det var mig, du linkede til, da jeg havde læst hele dit indlæg igennem - hvor dejligt, tak <3 Du får søreme udrettet noget i løbet af sådan en dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. @Drengemor - jeg er sikker på, at når du er tilbage på arbejde, så kan du lave en lige så lang dag ;-) om ikke længere!
      Dit indlæg har spøgt hos mig igennem længere tid, så nu måtte jeg selv forsøge...

      Slet
  2. Rigtig hyggeligt hverdagsindlæg! Sjovt at læse med.

    - Anne

    SvarSlet

Giv mig dine tanker...